Партнерський збір УП. Задонать на дрони та РЕБи

Аудит НАЗК: Минулі виклики, майбутні можливості

Четвер, 21 грудня 2023, 17:00

Я маю честь бути однією з трьох міжнародних членів Комісії з відбору наступного голови НАЗК, а також була однією з трьох міжнародних експертів, які проводили Незалежну оцінку ефективності діяльності НАЗК (версія англійською мовою). До 22 грудня 2023 року триває прийом документів на конкурс від потенційних кандидатів. І доки цей процес триває, пропоную скористатися можливістю та поміркувати про виклики, з якими доводилося працювати НАЗК протягом останніх років і з якими майже напевне стикнеться і новий Голова НАЗК. 

На мою думку, результати аудиту мають лягти в основу майбутніх управлінських рішень, які допоможуть НАЗК повноцінно реалізувати свій потенціал у якості  однієї з ключових інституцій у сфері боротьби з корупцією та утвердження політики доброчесності.

Хоча в аудиті йшлося про період 2020-2021 років, висновки залишаються актуальними й досі, оскільки у багатьох сферах вони вказують на наявні вразливості, які впливають на ефективність роботи НАЗК. Далі я окреслю деякі з головних висновків за результатами нашої ретельної перевірки, щоб громадськість і потенційні кандидати могли краще зрозуміти, якого лідера ми хотіли б побачити на чолі НАЗК.

Реклама:

У цій колонці не йдеться про колишні успіхи чи проблеми – вона радше про майбутнє запобігання корупції в Україні, і я б хотіла, щоб ми всі користувалися таким орієнтованим на майбутнє підходом.

Реклама:
Хоча діяльність НАЗК в період 2020-2021 років не було визнано неефективною, під час аудиту можна було оцінити лише 206 критеріїв з 237. За 31 критерієм Комісія не змогла провести оцінку, бо не отримала доступ до відповідної інформації, або ж критерії залежали від зовнішніх чинників, що впливали на роботу НАЗК. З цього випливають наступні висновки:  

По-перше, прозорість у роботі антикорупційної інституції – важливий аспект не лише в контексті аудиту її ефективності, але й у цілому з точки зору належного управління такими органами, які мають встановлювати стандарти для решти державного сектору. 

По-друге, слід розуміти, що НАЗК функціонує в екосистемі інших державних  інституцій, і що участь суспільства та політична воля мають вирішальне значення для просування антикорупційної діяльності. Це стало очевидним під час оцінки стратегічного бачення запобігання корупції, коли виявилося, що затримка з прийняттям Антикорупційної стратегії Верховною Радою не давала НАЗК змоги виконувати свої завдання у цій сфері.

Так само політичні рішення, прийняті у сфері контролю за політичним фінансуванням, вплинули на роботу НАЗК, наприклад, – зобов’язання політичних партій подавати фінансову звітність під час пандемії COVID-19 призупинили.

З іншого боку, НАЗК досягло чудових результатів у сферах оцінки ризиків і антикорупційних програм. Було б доцільно, якби майбутнє керівництво НАЗК використовувало контрольний перелік методології аудиту як інструмент постійної оцінки, зокрема готуючи й публікуючи відповідну інформацію у відкритому доступі для забезпечення громадського контролю.

Реклама:
З 206 елементів, що оцінювалися у рамках аудиту, виявили, що 148 виконано повністю, а 58 не виконано. Цікаво, що найгірші результати зафіксовано у сфері "Управління та організаційна спроможність", де з 57 критеріїв було виконано лише 27, 25 не виконано, а 5 не вдалося оцінити.

Оскільки цей критерій особливо актуальний в контексті поточного конкурсу, нам дуже цікаве бачення кандидатів, як вони б усували недоліки управлінських і організаційних практик. Суттєві недоліки в роботі НАЗК також виявлено в інших ключових сферах, де рівень невиконання перевищує 20%, а саме: конфлікт інтересів та інші обмеження (31%), робота з викривачами (29%), співпраця з зацікавленими сторонами (28%), майнові декларації та моніторинг способу життя (21%).

Що ж стосується інституційної незалежності, протягом періоду оцінювання середовище діяльності НАЗК зазнало значного впливу кількох рішень зовнішніх суб’єктів – Парламенту та Конституційного Суду, а ще суттєвим чинником стали загальні урядові рішення стосовно заробітних плат і трудової політики в державному секторі.

Аудит включає 120 рекомендацій, з яких 46 вважаються пріоритетними. Кожна рекомендація належить до однієї з дев'яти оцінюваних сфер. Ці рекомендації можуть стати цінним джерелом ідей для кандидатів, які думають про те, як можна було б покращити ефективність НАЗК.

Реклама:
Виклики, з якими зіштовхнулося НАЗК у минулому, можуть повторитися, і важливо, щоб наступний керівник вчився з попередніх недопрацювань чи помилок задля побудови підвалин кращого майбутнього. Звіт про аудит і методологія аудиту загальнодоступні, і керівнику НАЗК варто їх використовувати, щоб покращити діяльність агентства, а отже – довіру суспільства до цієї ключової антикорупційної інституції.

Лора Стефан, член Конкурсної комісії з відбору на посаду Голови НАЗК. Засновниця та виконавча директорка Експертного Форуму (EFOR) з 20-річним професійним досвідом, що поєднує практику в державному та приватному секторах. Лора Стефан працює міжнародною експерткою у Незалежному антикорупційному консультативному комітеті Молдови та проводила оцінювання НАЗК спільно з двома іншими експертами. Вона також консультує Європейську комісію, Світовий Банк, ПРООН, ОЕСР та Раду Європи.

Колонка – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст колонки не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ній піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора колонки.
Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування

На порозі катастрофи. Розподілена генерація – шанс уникнути зимового блекауту

Три причини, чому саме зараз пора об'єктивно оцінити роботу АРМА

Чому управління відходами комерційної та промислової упаковки повинні здійснювати виробники

Де межа між національними інтересами та захистом права власності?

Червень великих подій: що чекати Україні?

Як видавцеві захистити авторське право: дослідження книжкового ринку